RSS

Skapa månadsblad med Publisher

29 Apr

Jag kan tänka mig att det vanliga sättet när man vill ge information till föräldrar på dagis, är att man öppnar ordbehandlingsprogrammet Word och börjar skriva. Och det är väl OK. Men åtminstone i Stockholms Stad har man ett bättre verktyg, ett som är tänkt att man ska använda när man skapar broschyrer och informationsblad. Det ingår i paketet Microsoft Office och heter Publisher. Jag satt idag och skapade mitt första informationsblad till föräldrarna på det nya jobbet och då skapade jag en ny fil med Publisher.

Här i Stockholm finns programmet inte med i några menyer. För att öppna det måste man högerklicka i någon mapp eller på skrivbordet. Där väljer man Nytt och bland de program man har att välja på finns Publisher.

Nu är det lite annorlunda att jobba i det här programmet. Man börjar inte bara att skriva. Publisher är att layoutprogram och här arbetar man med ramar. Det finns ramar för text och bilder. Och dessa ramar ska ritas upp och anpassas efter sidan. Så idag satt jag och lade ut textrutor för olika typer av text. Några bilder hade jag inte.

Det går att anpassa storleken på ramarna genom att dra i hörnen och sidorna. Lägg upp det hela så det blir överskådligt.

Om man vill utnyttja mer av papperet än det som är standard och alltså få en annan känsla i den lilla publikationen, kan man ändra lite på marginalerna. Tänk bara på att skrivaren behöver kanske 3 -5 millimeter runt om för att ta tag i papperet. Du hittar inställningarna för marginalen om du går till Ordna -> Stödlinjer. Där finns flikarna Marginalstödlinjer, Stödlinjer och Riktlinjer. Det är marginalfliken man ställer in marginalen för sidan.

Vill man vara lite mer nogrann när man lägger ut ramarna, kan man gå till fliken Stödlinjer. Där kan man skapa kolumner och rader för sidan. Vad man får är en struktur att placera ramarna i. Behärskar man det här, kan man skapa hur proffsiga publikationer som helst! Nu blev inte min så bra, eftersom jag inte hade så gott om tid och jag var rejält trött. Men det går ju att återvända till den filen och fila på utseendet.

På det här sättet kan jag lägga in flera typer av information på bladets första sida. De olika delar jag använder är ett huvud med namnet på avdelningen och datum. Längs vänstra sidan av bladet har jag kontaktinformation och en lista på viktiga datum. Längst ner en ruta som handlar om hur föräldrarna ska göra när de måste sjukskriva sitt barn. Så här långt är allt textramar. Och i varje ram skriver jag in lämplig information.

För det mesta kan man behöva även en andra sida, alltså att man låter texten fortsätta på baksidan av papperet. Det finns en fiffig funktion där man kan låta texten flöda mellan de olika textramarna. Jag brukar ha en på första sidan och två stycken som kolumner på andra sidan. Först klickar jag i första rutan, klickar sedan på ikonen för att länka text och klickar så i den ram där jag vill att texten ska fortsätta. Så kan man göra i hur många ramar som helst.

Den enda text jag skriver i Word är den långa texten med all information jag vill ge. Anledningen är att det blir mer överskådligt för mig. Här delar jag upp texten i avsnitt med hjälp av olika rubriker. Rubrikerna ska säga något om det jag vill få fram. Sedan skriver jag själva texten och den kan jag sedan kopiera och klistra in i Publisher-dokumentet.

När man väl har sin text i Publisher, kan man ändra typsnitt och försköna sin text på lite olika sätt. Det är bara att experimentera. Man kan skapa olika stilmallar som man kan återanvända för i varje informationsblad. Jag lär få fila på mitt, för det ser lite taffligt ut. Men just idag hade jag inte tid.

Om man inte har Publisher, behöver man inte misströsta. Det finns ett helt fritt och gratis alternativa att ladda ner och installera. Det är Scribus. Man kan installera programmet även på Windows, om det är det operativsystemet man använder. Kör man däremot någon variant av Linxu, t ex Ubuntu, då är sannolikheten stor att det finns i den distributionens pakethanteringssystem och då är det hur enkelt som helst att installera.

Creative Commons License
Det här verket av Maths Göthe är licensierat under Creative Commons Erkännande-Dela Lika 2.5 Sverige License.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 29 april 2009 i Dator, Jobbet, Samverkan

 

Etiketter: , , , , , , ,

Kommentera

 
