RSS

Nu kör jag Jaunty Jackalope och det funkar bra

26 Apr

Den här gången var jag snabbare på att uppgradera. Men så var motivationen lite större. Jag förväntade mig en del förbättringar som skulle underlätta min datoranvändning. Och det har blivit bättre. Så nu kör jag Ubuntu 9.04, Jaunty Jackalope.

Bakgrundsbilden är fortfarande brun, men nu har de inte lagt till någon märkligt upplöst figur som en häger eller en stenbock. Vad vi får nu är mer en läcker chockladbit. Dessutom tänker jag byta ut den mot en av de jackalopes som min dotter ritade.

Själva installationen var över på 15 minuter. Det enda jag behövde göra vara att ange att partitionen där Ubuntu ligger skulle formateras. I övrigt var det bara att klicka på Framåt.

Det känns som om uppstarten av systemet går fortare med den här versionen. Utvecklarna har lagt ner en del jobb på att snabba upp starten. Och det känns som om de har lyckats. Dessutom känns hela systemet piggare.

Sedan har det bara funkat. Det trådbundna nätverket använde jag för installationen, så att jag fick ner de svenska språkfilerna. När allt var på plats kunde jag även omedelbart koppla upp mig på det trådlösa nätverket. Men sedan kom det stora testet, nämligen det mobila bredbandet. I tidigare versioner har jag fått lov att installera Vodafones drivrutiner för mitt modem, eftersom det inte funkat i Ubuntu. Men den här gången gick det! Jag behövde starta om en gång, men så var jag uppkopplad.

Det enda som inte funkade var faktiskt tangentbordet. Jag kunde inte skriva å, ä och ö. Men när jag hade gått in och letat upp min modell av bärbar dator och ställt in ett svenskt tangentbord, inte ett från USA, så funkade det också.

Till nästa uppgradering behöver jag nog tänka ut en lite bättre strategi för att göra backup. Jag vill ha ett nytt och fräscht system varje gång. Nu gick i stort sett hela lördag åt till att testa olika lösningar. Den här gången spred jag ut sakerna lite. Kanske kan jag på något sätt få till det så att jag kan använda rsync för att både göra backup och sedan återställa filerna.

En liten detalj var att jag lade en del filer på ett USB-minne. Tyvärr finns det ett filsystem för Windows där. Det innebär att många av de uppgifter om datum och rättigheter på filerna som används i Linux, försvinner vid kopieringen till minnet. Nu löste jag det genom att skapa ett virtuellt filsystem, ext3, på minnespinnen.

Så över lag är jag nöjd med Ubuntu 9.04. Betydligt mer än jag var med version 8.10. Så till alla som kör en äldre version eller de som ännu inte prövat Ubuntu, vill jag säga att det här kan vara ett bra läge att uppgradera eller pröva på.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 26 april 2009 i Dator

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
