RSS

Smeka behagligt till ro

13 Apr

Kroppen har tydligen inte bara nerver för smärta. Det finns visst också njutningsnerver. Och det går visst att stimulera dem. Det är vad forskare vid Göteborgs Universitet har undersökt. De har kommit fram till att en smekning med fyra till fem centimeter per sekund upplevs som behaglig. Är det här anledningen till att det går att söva barn genom att långsamt stryka dem över kinden?

Jag har många gånger lyckats söva små barn genom att lugnt och stilla smeka över kinden från örat ner mot hakan med ett ovansidan av ett finger. I början kan de uppleva det som ovant och kanske tar de bort min hand. Men när de upptäcker att det känns bra, så låter de mig hållas. I början håller jag den takt som forskarna har kommit fram till, men efter hand som barnet blir lugnare, sänker jag hastigheten ytterligare. Jag följer barnets puls.

Så jag skulle nog säga att hur ett barn verkar uppleva en smekning, beror lite på hur avslappnade de är. Ju mer avslappnade, desto lugnare smekningar fungerar.

Någonstans har jag hört att om man gör en lugn och monoton rörelse, t ex med ett finger, kan man lugna sig själv och kanske även somna. Det här monotona och lugna funkar även på småbarn, men då är det den vuxne som utför rörelsen.

Men den här lugna och monotona rytmen påverkar även mig. Jag blir också lugn och kan nästan somna själv. Tyvärr kommer min arm för det mesta i en position som gör det svårt för mig att helt koppla av, men jag känner hur mitt blodtryck sjunker och hur både jag och barnet blir lugna.

Nu är det så att inte alla barn somnar av den här behandlingen. Barn är lite olika och har lite olika saker som får dem att varva ner. Men lugn beröring är inte helt fel.

 
1 kommentar

Publicerat av på 13 april 2009 i Jobbet, Vila

 

Etiketter: , , , , , ,

Ett svar till “Smeka behagligt till ro

  1. Peter Ingestad

    14 april 2009 at 03:21

    Så intressant.

     

Kommentera

 
