RSS

Läget efter en vecka

07 Apr

Så har jag då hunnit en vecka in på min nya arbetsplats. Det har varit hektiskt och visst har jag känt mig trött. Men allt har ändå flutit på bra. Nu är dessutom invänjningen i stort sett över. Även där har det gått bra.

Den nya och kortare varianten av invänjning har fungerat bra även här. När föräldrarna har gått ifrån är det en del gråt, men det har gått över relativt fort. Och idag känns det som det har varit en vändpunkt för en del av de tveksamma barnen.

Men jag kan också känna att det har funnits en del osäkerhet hos föräldrarna. Jag har inte kunnat gå ut med samma självklara auktoritet som på förra stället, eftersom jag inte har haft samma kontroll som där. Allt här är ju nytt för mig. Vi har inte riktigt kunnat ge de där signaleran som helt lugnar föräldrarna. Det har i på vissa punkter varit lite osäkert om hur vi ska göra.

Det känns så viktigt att föräldrarna verkligen har koll på vad som kommer att hända, annars riskerar man att den osäkerhet de känner smittar av sig på barnen. Därför är information och tydlighet viktigt. Men behöver också själv vara trygg i det som ska komma.

Det här har ändå inte hindrat att vi fick alla barnen att somna på vilan idag. Några sov inte mer än drygt 30 minuter, men alla kände att det var tryggt nog att somna, vilket är ett gott betyg. Dessutom kunde jag se en sak jag observerat på mitt förra ställe. Även om barnen inte känner sig riktigt hemma på avdelningen, så är har de ändå ett mer avslappnat förhållande till den när de vaknar upp efter vilan. Något har hänt, något som gör att barnen inte är så ledsna längre. Så eftermiddagen idag har varit strålande med tanke på omständigheterna.

Eftersom arbetslaget bara är en vecka gammalt, så har vi en del rutiner vi behöver slipa. Jag kan nu känna hur mycket hjälp man har av en bra och väl inarbetad rutin. Barnen bara följer den utan att allt för många avvikelser för att rutinen är klar och tydlig. Men vi håller nu på att uppfinna våra rutiner och är själva osäkra på hur vi vill ha det. Så här långt flyter det ändå hyggligt, även om det kan bli en del moment som känns att de behöver slipas till lite.

En sak var allt runt samlingen. Jag har hållit i den både igår och idag. Lyckligtvis hittade jag några ljuddjur i förrådet, så med en lånad gitarr har jag haft en samling av det slag jag har gjort förrut och som jag vet funkar. Men barnen är ännu inte inställda på att de ska ha samling, så det var bra några som höll ut till maten var fram dukad. Och dukning och bäddning är praktiska detaljer som vi måste slipa på för att den delen av dagen ska flyta på bästa sätt.

Jag känner också hur jag har hunnit med att öppna upp mig lite mot de andra avdelningarna. Det är inte så mycket, för den mesta energin går åt till avdelningen. Ändå börjar resten av huset sippra in i mitt medvetande och jag börjar på kontakt med folk på de andra avdelningarna. Jag har också hunnit märka att det finns en hel del jag kommer att behöva lära mig när det gäller arbetssätt och rutiner. Tänk att det kan vara en sådan skillnad mellan olika enheter.

Ser jag nu tillbaka på veckan som gått, tycker jag att det gått väldigt bra med tanke på att det är nytt arbetslag och nya barn och nyöppnad avdelning.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 07 april 2009 i Jobbet

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

 
