RSS

Första dagen på nya arbetet

31 Mar

Första dagen på nya jobbet har gått bra, men visst är jag trött. Det är många nya intryck och nästan allt är nytt. Eftersom det är en ny avdelning är det många saker som inte är på plats ännu. Och det var första dagen vi var hela arbetslaget.

Jag kände att jag inte längre hade invanda rutiner som stöd. Den trygghet jag hade bar jag med mig i form av tidigare erfarenheter och kunskaper. Troligen är det den osäkerhet som den nya situationen innebär som gör att jag känner mig så trött. För under senare år på förra stället har jag inte känt mig trött under en invänjning. Livet har liksom flutit på och nya barn ingick i rutinen. Och de jobbiga känslor som finns i luften vid en invänjning, kunde jag tackla på ett bra sätt. Nu känner jag mig som de små barnen borde känna sig när de kommer hem: jag nästan somnar över middagen. (Tur att min fru var ledig så hon kunde laga maten.)

Ändå har allt gått väldigt lugnt. Inga konstigheter alls. Föräldrarna tog hand om barnen och jag gick runt och knöt kontakter. Barnen fanns sig ganska väl tillrätta, även om de var lite försiktiga och blyga på förmiddagen. Efter vilan var barnen inte lika försiktiga längre och då gick det att få en bra kontakt med de flesta. Stämningen var väldigt bra.

Det blir lite grann som att improvisera: man är inte helt säker på var man landar. Just nu håller vi på att uppfinna en ny avdelning, att se vilka möjligheter som finns just här och nu med de resurser som vi har.

Att starta en helt ny avdelning är en utmaning. Det finns saker jag saknar från mitt gamla ställe och det finns saker som helt enkelt inte är på plats ännu. Sånt som man efter hand upptäcker att man behöver ha.

Mest skulle jag vilja ha alla den rörelsemateriel som fanns i lekrummet på mitt gamla jobb. Det kändes lite ”naket” utan den. Men jag gjorde så gott det gick med det som fanns nu. På sikt försöker jag väl bygga upp något liknande.

Så har jag även kommit till ett nytt arbetslag. Och det har gått bra. Vi har samarbetat på ett bra sätt och fått dagen att flyta. Men viss: det känns ju en viss saknad efter det gamla gänget, där vi hade arbetat ihop oss, visst var vi hade varandra och trivdes ihop. Ska man göra ett bra jobb, även inom barnomsorgen, är det lättare om man vet var man har varandra i laget. Tryggheten i arbetslaget gör också att man inte känner sig så trött, skulle jag tro. Man kan luta sig mer på varandra om det är lite jobbigt.

Hur som helt, trött är jag. Så det får bli en tidig kväll ikväll. Det bästa sättet att ladda just nu är att vila sig iform. Åtta timmars sömn är bra för hälsan, som någon sa på TV:n ikväll.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 31 mars 2009 i Jobbet

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
