RSS

Huawei e220 med vodafone mobile card på Intrepid

24 Mar

I förra versionen av Ubuntu, 8.04, kunde jag efter en del meckande få igång det mobila bredbandet. Men sedan jag uppgraderade till version 8.10 har jag inte kunnat använda det. Nu har jag äntligen lyckats med ett relativt enkelt sätt få det att funka.

Uppdatering 100701
I och med Ubuntu 10.04 finns det ett enklare sätt att installera och programmet har bytt namn till Betavine Connection Manager. Men i grunden är det samma program som jag beskriver här nedan.

Jag kör alltså Ubuntu 8.10 Intrepid Ibex och har mobilt bredband hos Telia. Med det abonnemanget fick jag USB-modemet Huawei E220. Men det här är ett vanligt modem, som även finns hos t ex Tre. Det ska gå att få igång utan något meckande i Ubuntu 8.10, men vi är en del som inte har upplevt det.

Först finns det en del saker man kan installera med Pakethanteraren innan man går vidare. Leta alltså upp och installera följande paket om du inte redan har dem.

  • build-essential
  • libusb-dev
  • python-sqlite

Nu behöver man installera något som kallas usb-modeswitch. Där hittar man för bl a Ubuntu en DEB-fil som man kan ladda ner. Klicka på den nedladdade filen och installera den. Har du installerat paketen ovan bör det gå bra.

Nästa steg är Vodafones drivare till modemet. Även det finns som DEB-fil. När jag idag laddade ner så var det version 2.0.beta1 som gällde. Klicka på den nedladdade filen. Förhoppningsvis är nu alla beroenden uppfyllda, så det ska bara vara att klicka på Installera.

Första gången man kör kommer det upp en ruta där man ska ange ett namn för profilen (Telia), ett användarnamn (3g), ett lösenord (internet) och en APN host (online.telia.se). I nästa steg måste man ange sin pinkod och så är man framme. Klicka på knappen Connect och du är ute och surfar.


Rutan där man skapar en profil

Rutan där man skapar en profil



Huvudfönstret för Vodafone mobile

Huvudfönstret för Vodafone mobile

Jag hoppas att jag inte har glömt något nu. Men för mig funkade det alldeles utmärkt och jag sitter nu och surfar via det mobila bredbandet.

Creative Commons License
Det här verket av Maths Göthe är licensierat under Creative Commons Erkännande-Dela Lika 2.5 Sverige License.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 24 mars 2009 i Dator, Internet

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

 
