RSS

Jag höll på att bli Linux-konsult

14 Mar

Sedan 2003 har jag kört någon form av Linux på mina datorer. Sakta, genom att söka på nätet, läsa där jag kommit åt och sedan testat, har lärt mig en hel del om hur det fungerar. Men jag har ingen utbildning och har inte heller tänkt att jag skulle kunna använda mig av mina kunskaper annat än för mitt privat bruk. Men i veckan fick jag ett samtal från IT-avdelningen i min stadsdel och jag fick ett helt oväntat erbjudande.

Man har ett program för rumsbokning som ligger på en server som kör SUSE. Nu fanns det en uppdatering av det programmet, men ingen kan Linux. Nu har jag vid ett par tillfällen snackat lite Linux med folk från IT-avdelningen och HelpDesk. Så när man försökte klura ut hur man skulle göra kom man på att det fanns en förskollärare som körde Linux.

Jag blev nästan chockad över att få erbjudandet att hjälpa dem att uppgradera! Inte kunde väl jag, utan utbildning och allt, göra en uppgradering på en server i produktion? Efter några reservationer så accepterade jag. Men jag var lite skeptisk: använde inte SUSE RPM? Jag har blivit bortskämd med apt och Synaptic. RPM har jag inte sysslat med sedan Fedora Core 2 kraschade för mig. Hem och ladda ner SUSE och installera i VirtualBox. Hur skulle jag klara det här, jag som inte kört något annat än Ubuntu i flera år?

Nu blev det inget jobb. Killen jag snackade med läste filen INSTALL och såg att det inte behövdes något extra och instruktionerna var tydliga. Så han gick in själv och gjorde uppgraderingen. Han hade lite tur som inte behövde komma i närkontakt med beroendehelvetet i RPM. Nu tillhör han de mer geekiga på avdelningen.

Men ändå, så nära det var att jag fått ett litet jobb inom datorbranschen.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 14 mars 2009 i Dator

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
