RSS

Hackade is på gården

09 Mar

Vår gård på jobbet är lite speciell på en del sätt. De flesta år är det någon vecka där den är rena skridskobanan. Så var det för några veckor sedan då hela gården var täckt av blankis. När det var som värst var vi inne, annars är det hjälmen på för barnen. Men nu känns det ändå som om våren vore på väg. Isen har krympt lite. Idag har jag försökt hjälpa våren på traven lite.

Nu finns det några stora områden med is och de smälter lite sakta. Då bildas det små vattenpölar. I kanterna av isen är det lite mjukt, så där har jag gått med spade och brutit loss bitar av is. När jag fått bort en liten bit, så sipprar det fram vatten och lägger sig vid iskanten.

Tanken är att jag ska underlätta för isen att smälta bort så vi slipper isgatan, men det blir också som en lek. Det här tilltalar den lille pojken i mig. Och det vatten som bildas leker barnen med.

Barnen kommer fram till mig, tittar och frågar vad jag gör. Jag kan ha ganska många barn omkring mig som tittar på. Det finns faktiskt en hel del saker att prata om kring isen och vatten. En del barn tar med sig isbitar som jag hackat loss och leker med dem på något annat ställe på gården, medan andra leker med vattnet som sipprar fram under isen.

Finns det mycket vatten, så kan vi skapa kanaler eller på annat sätt leda vattnet ner mot den enda brunnen som finns på gården. Det utvecklar barnens vattenlek lite. För det mesta vill de ha en hink och en spade och så tar de upp vattnet med spaden och häller i hinken. De kan då sitta mitt i pölen, så att vattnet kommer in under galonbyxorna och de blir alldeles blöta om byxor och strumpor. Men gör man kanaler kan man uppleva vatten på ett annat sätt.

Det känns skönt för mig att få göra något fysiskt, något jag blir lite varm av och kan göra i mitt eget tempo. Jag blir även i barnens ögon en aktiv vuxen som gör saker på gården, inte bara går och har koll på barnen och hjälper dem i leken. När jag gör sådan här saker brukar det nästan ofelbart inspirera barnen till aktiviteter.

Men det är också ett sätt för mig att få leka!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 09 mars 2009 i Jobbet

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

 
