RSS

Opålitligt trådlöst

02 Feb

Jag blir både förbryllad och sur. När jag installerat Ubuntu 8.10 på min bärbara, lyckades jag få kontakt med det trådlösa nätverket på min router. Det kändes bra, då jag (och min fru!) slapp sladden tvärs över golvet. Men lyckan blev inte så långvarig. För det är långt ifrån alla dagar som jag kan få kontakt med det trådlösa nätverket!

Min router är en D-Link DIR-855. På den kan jag köra trådlöst på banden 2,4 och 5,0 GHz. Av någon anledning är det nästan bara på 2,4 jag får kontakt. Avståndet mellan router och dator är ca 3 meter. De dagar jag får kontakt funkar det bara. Datorn kan anslut direkt. Men när det inte funkar, snurrar ikonen för nätverket länge innan det till slut dyker upp en ruta där jag ska autentisera mig. Men alla uppgifter stämmer ju!

I och med att jag ändå kan få kontakt, så borde alla inställningar vara rätt. Så frågan är: varför får jag bara kontakt ibland? Har min dator humörsvängningar, eller vad? Eller är det routern som är tjurig och inte vill släppa in mig?

Det här är surt, för nu ligger sladden över golvet igen! Livet med datorer är inte alltid så lätt.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 02 februari 2009 i Dator

 

Etiketter: ,

Kommentera

 
