RSS

Besök av föräldrar som ser sig omkring

19 Jan

Idag hade vi besök av några föräldrar som är ute och ser sig om på olika dagis. Det gäller ju att ha lite koll på alternativen innan man väljer dagis åt sitt barn. Och det kan man lätt förstå: man vill ju inte lämna det käraste man har till riktigt vem som helst. Finns det ett val, då väljer man det man anser vara bäst. Även om det inte var vanligt att välja i början av 90-talet, så valde jag och min fru att avstå den första anvisade platsen när vår dotter skulle börja. Vi hade så pass många föräldradagar kvar att det funkade. Idag har alla en chans att välja, även om man inte alltid får det ställe man helst vill ha.

Vad som händer när vi visar runt, är att vi går runt på avdelningen och pratar om vad vi gör på vår avdelning med utgångspunkt i det rum vi då befinner oss i. Det mesta får de nog höra även på de andra ställena här i området, eftersom ramarna är ganska lika för alla. Men verksamheten skapas av de människor som jobbar där och vi är alla olika. Därför ser det lite olika ut. Jag tänker inte här göra reklam för min avdelning, men p g a att jag är rörelseutbildad så finns rörelse naturligtvis med som en viktig del i det vi gör. På andra ställen gör man andra prioriteringar utifrån personalens intressen och de möjligheter som finns.

Men det jag tror är det viktigaste, är den rent mänskliga atmosfären. Där man lämnar in sitt barn måste det finnas någon ”hemma”. Barnen måste mötas av närvarande och tillgängliga vuxna. Det här är en kvalitet som det inte alltid är så lätt att se och känna igen i all den information man får. Dessutom är det lätt att bländas av en tilltalande yta.

Föräldrarna ställer naturligtvis frågor. Det kan t ex handla om hur invänjningen ser ut, om maten lagas hos oss, om vi är ute mycket. Den här gången kom det upp en fråga jag aldrig hört förrut. En av föräldrarna undrade om vi skrev några daganteckningar om varje barn. Jag frågar mig: var hinner man med sånt? Planeringar och dokumentationer tar tid och den tiden får man ta från den tid man ägnar åt barnen (eller skaffa sig personalen mängder med övertid). Det kan alltså vara en kamp att få till den dokumentation som det är tänkt att vi ska göra. Därför bör man kanske fråga på de ställen där de har mycket dokumentation, om när de hinner med att göra den. Jag har stött på en förälder som medvetet gjort den kopplingen. Och frågan är viktig, för den kanske säger något om den mänskliga atmosfären.

Jag kan förstå om det är svårt att välja. Man vet faktiskt inte hur det kommer att bli. Så till slut handlar det nog om magkänslan. Hur känns det i magen efter att ha besökt just det här stället? Och när det väl är klart, kan man få det där bra stället alldeles intill där man bor? Eller var hamnar man?

Men jag tror att de flesta föräldrar ändå blir ganska nöjda med sitt barns dagis. Alla undersökningar tyder på det. Förskolan brukar ha en hög andel nöjda s k brukare, d v s föräldrar. Så även om det kan skifta lite från stuga till stuga, blir det nog ändå tillräckligt bra i de flesta fall.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 19 januari 2009 i Jobbet

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
