RSS

OpenOffice-filter för StarOffice 5.2

17 Jan

Jag har använt OpenOffice sedan det hette StarOffice 5.2, alltså någon gång i slutet på 90-talet. Därför har jag också en del filer sparade i det formatet. Det här upptäckte jag idag när jag skulle titta på en jobbansökan som jag gjorde 2001. Men de filerna gick inte att öppna. Filterdialogen dök upp, men där fanns inget filter för det här formatet.

Jag visste att det fanns ett filter för den här filtypen, men hade glömt hur man gjorde. Det visade sig att saker hade ändrats lite, så en del info på nätet stämde inte helt. Men jag hittade en ledtråd.

Jag sökte i Pakethanteraren efter ”openoffice.org-filter”. Det som kom upp var ”openoffice.org-filter-binfilter”. Bingo! Det visade sig att just det paketet innehöll filtret jag ville ha.

  • De gamla StarOffice 5.2 formaten
  • StarWriter 1.0/2.0
  • StarWriter/DOS
  • *Writer* filter för
    • Excel
    • Lotus

Så jag installerade det och nu kände systemet igen filformatet. Jag kunde öppna filen genom att högerklicka på den. Sedan var det bara att spara som och välja den nya OpenDocument-formatet.

Observera att det här gäller för OpenOffice.org 2.4 i Ubuntu 8.10. Saker har en tendens att förändras.

Tyvärr hittade jag ingen information på OpenOffice hemsida, men det verkar som om det är Ubuntu Core Developers som underhåller paket.

Creative Commons License
Det här verket av Maths Göthe är licensierat under Creative Commons Erkännande-Dela Lika 2.5 Sverige License.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 17 januari 2009 i Dator, OpenOffice

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
