RSS

PDF-skrivare

24 Dec

Nu när jag har bytt upp mig till Intrepid Ibex kommer jag på att det finns program som jag använder ofta och som jag trodde fanns där redan vid installationen. Tänk vad man glömmer! Ett sådant program är PDF-skrivaren till CUPS. Den använder jag främst till att spara vissa webbsidor som PDF istället för att spara dem som webbsidor.

I OpenOffice kan man exportera en fil till PDF, men i alla andra program kommer den här skrivaren väl till hands när man vill skriva ut ditt dokument till en fil. Så här gör du för att installera.

  1. Gå till System – Pakethanteraren
  2. Sök efter cups-pdf och markera det för installation
  3. Stäng Pakethanteraren
  4. Skapa mappen PDF i din hemkatalog
  5. Gå till System – Administration – Utskrifter
  6. Det troliga är nu att du ska se din PDF-skrivare

Du ska nu kunna använda dig av PDF-skrivaren i alla program där du kan skriva ut texter och bilder, t ex i Firefox.

Creative Commons License
Det här verket av Maths Göthe är licensierat under Creative Commons Erkännande-Dela Lika 2.5 Sverige License.

 
1 kommentar

Publicerat av på 24 december 2008 i Dator

 

Etiketter: , , ,

Ett svar till “PDF-skrivare

  1. Magnus

    27 februari 2009 at 09:51

    tack! jättebra tips! fungerar bra.

     

Kommentera

 
