RSS

Nu kör jag Intrepid Ibex

24 Dec

Jag vet att jag är nästan 2 månader efter, men nu har jag äntligen uppgraderat min Ubuntu från version 8.04 till 8.10 Intrepid Ibex. Allt har gått hur smidigt som helst! Imorgon ska jag sitta lite med att återställa filer och installera de program jag vill ha.

Under kvällen tog jag backup på mina data. Jag har en NAS-enhet där jag kunde stoppa undan det jag vill ha kvar. När det var klart brände jag skivan en med Ubuntu på. Jag startade om datorn och efter att ha angett svenska som mitt språk, så laddades Ubuntus skrivbord. Innan jag klickade på installationsikonen fick jag lov att kolla att det fanns kontakt med internet. Jag startade Firefox och kunde surfa direkt. Så det var bara att köra på med installationen.

Efter att ha angett språket för installationen (svenska) och den tidszon jag befinner mig i (Stockholm), kom jag fram till det som brukar vara det svåraste för den som inte varit med förr, nämligen partitioneringen. Jag har en bärbar där jag låtit Windows finnas kvar, så jag behövde hålla tungan rätt i mun så jag inte tog bort den. Men uppgiften var lätt eftersom jag bara behövde markera att jag vill omformatera den partition där den gamla versionen av Ubuntu låg och ange en s k monteringspunkt för den. Jag fick också skapa det första kontot på datorn. Sedan började installationen.

Själva installationen tog bara lite drygt 15 minuter!

Efter en omstart visade det sig att installationen hade gått bra. Allt funkade! Jag upptäckte också till min stora glädje att i den här versionen så fungerade anslutningen till hemmanätverket direkt. Det hade jag nämligen problem med innan. Ett pluspoäng alltså direkt för Intrepid Ibex. Även Uppdateringshanteraren, som inte heller fungerade i förra versionen, fungerade här. Också ett plus!

Nu är jag mest intresserad av hur det går med det mobila bredbandet och det trådlösa nätverket. Men det kör jag inte ikväll.

En lite detalj är, att när jag skulle lägga upp det här inlägget, kom det upp ett meddelande i Firefox om att jag behövde installera en insticksmodul. WordPress.com använder sig av Flash för att visa bl a statistik. Jag har aldrig tidigare varit med om att en sådan installation har fungerat direkt i Firefox. Men nu gick det! Hur smidigt som helst. Så efter en omstart av webbläsaren funkar det klockrent för mig.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 24 december 2008 i Dator

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
