RSS

Jag älskar dig!

06 Dec

Det finns många moden och trender i ett samhälle. Kläder är väl det som de flesta kommer att tänka på. Men det gäller också ord och uttryck. Ibland hör man hur uttryck sprider sig och används av många, för att efter ett par år försvinna. Kan det finnas sånt även hur föräldrar tilltalar sina barn?

Jag vet inte om det här är en trend i Sverige idag, men under hösten har jag funderat lite över hur föräldrar tilltalar sina barn på mitt jobb. Jag kan inte minnas att jag hört det förrut, men nu är det många föräldrar som uttrycklingen säger Jag älskar dig! till sitt barn när de lämnar det hos oss. Det här låter väldigt sött och när barnen har kommit en bit i sin språkutveckling, säger de samma sak till sina föräldrar.

Det finns ett uttryck på engelska som heter meme. Innebörden är att ett beteende eller en idé kan överföras från en person till en annan genom inlärning eller imitation. Är det här ett exempel på det? Till och med jag har fått höra Jag älskar dig! från ett barn som själv får höra det, så det sprider sig.

Eller är det ett lån från andra språk? Jag fick höra från en arbetskamrat som kommer från mellanöstern, att hos henne finns det ingen motsvarighet till det svenska uttrycket ‘tycka om’. Där går man på ‘älska’ direkt.

För inte är det väl så att svenskar under 2000-talet har börjat älska sina barn? Människor i alla tider och över allt världen har ju älskat sina barn, så det är väl inte där skillnaden ligger. Frågan är väl bara hur man uttrycker den känslan till barnen. Nu finns det de som sätter ord på den känslan.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 06 december 2008 i Jobbet

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
