RSS

Brister i uppsikt över dagisbarn

06 Dec

I Kvällspostens nätbilaga den 29 november hittade man artikeln ”Laholm kritiseras efter dagisolycka”. Skolverkets kritik av Laholms kommun handlar om att man på ett dagis har brustit i tillsynen av barnen. Bakgrunden var att en flicka hade svimmat på gården och inte saknats när man sedan gått in. Ordinarie personal hade varit på utbildning och barnen tagits hand om av vikarier. Först efter att personalen kommit tillbaka saknades flickan. Flickan lär nu må bra.

Den här händelsen är tragisk för alla inblandade. Som förälder skulle jag tveka att lämna in mitt barn där igen; som förskollärare skulle jag anklaga mig själv för bristande tillsyn, trots att jag inte själv var närvarande; som vikarie skulle jag må jätte dåligt för att ha missat ett barn som skadat sig på det sättet.

Vi har tidigare kunnat läsa om ett barn som fick bitmärken under vilan, när dörren till vilrummet var stängd. Även då var det vikarier på avdelningen. Någon hade hållit en dörr stängd till ett rum där barn låg och vilade.

De här två exemplen visar att det inte är helt enkelt att arbeta på dagis. Det finns många grundläggande arbetssätt både när det gäller omsorg och säkerhet som det är lätt att missa när man inte har de kunskaper som behövs och inte heller har tillräckligt med erfarenhet.

Jag började inom barnomsorgen för 20 år sedan just som vikarie. Därför känner jag starkt med dessa. Jag minns hur jag själv och en annan vikarie fick gå själva till avdelningens naturruta, utan att någon ordinarie personal följde med. Förskolläraren skulle komma efter, men gjorde aldrig det. Lyckligtvis hände ingen olycka, men vi var riktigt upprörda när vi kom tillbaka.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 06 december 2008 i Jobbet

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
