RSS

Wammu – koppla mobilen till datorn

23 Nov

Programmet Wammu gör att man med en kabel kan ansluta mobilen till en dator som kör Linux. Jag passade på att pröva Wammu när min fru hade skaffat sig en ny och häftigare telefon, en Sony Ericsson W380. Den här modellen har testats med framgång i Wammu. Inte för att min fru bryr sig, men jag tänkte att det kunde vara kul att se hur det funkar.

Själv har jag fortfarande en gammal Nokia 3210. Jag har sett att även den gamlingen funkar med Wammu, men där går gränsen för min personliga nördighet. Jag kan inte se att jag skulle vinna något på att använda ett sånt här program. Är det någon som tycker att det är en nödvändighet? Jag ville i alla fall se hur det fungarade, när jag hade chansen.

Jag testade i Ubuntu 8.04 och versionerna för programmen som används var då följande.

  • Wammu 0.25
  • Gammu 1.15.0

Börja installera

Det enklaste är att installera genom att använda programmet Lägg till/ta bort.

  1. Gå till Program – Lägg till/ta bort.
  2. I rutan Sök skriver man wam. Det här borde göra att Wammu dyker upp i listan över program.
  3. Bocka för rutan bredvid Wammu och klicka sedan på knappen Verkställ ändring.
  4. Därefter är det bara att följa instruktionerna och så har man installera Wammu.

Själv installerade jag från ett terminalfönster. Man öppnar ett genom att gå till Program – Tillbehör – Terminal och skriva följande.


sudo apt-get install wammu

Första inställningarna

Under installationen hände det här.

  1. Vill du konfigurera telefonanslutningen nu? Klickade på Ja
  2. Guiden startar. Kolla att telefonen är ansluten. Klickade på Next.
  3. Anslutningstyp. Här valde jag USB-kabel eftersom jag visste att det var så. Annars väljer man den metod som passar. Klickade på Next.
  4. Telefonsökning. Sökningen hittade två modeller. Det som skiljde vara anslutningen ”at 19200” och ”at 115200”. Hade ingen aning om vad de siffrorna betydde, men jag valde den senare. Klicka på OK. Klickade på Next.
  5. Anslutningstest. Lyckades. Klickade på Next.
  6. Ange ett namn på telefonen. Klickade på Finish.
  7. Genom att ansluta både från Wammu och telefonen kunde jag föra över adressboken och meddelanden till datorn.

Uppgifterna för telefonen sparas i filen ~/.gammurc och den kan se ut så här.


[gammu]

port=/dev/ttyACM0

connection=at115200

name=Sony Ericsson w380

Börja använda programmet

På min frus telefon får man upp en val mellan Filöverföring och Telefonläge när man ansluter den till USB-porten. Vid Filöverföring öppnas ett fönster i filbläddraren. För att kunna föra över bilder, måste jag först flytta bilderna till bildmappen i telefonen. Sedan kan jag se dem i filbläddraren.

Programmet hittar man sedan under Program – Tillbehör – Wammu.

Väljer man Telefonläge kan man ansluta till Wammu. I menyn väljer man Telefon – Anslut och får då kontakt med telefonen.

I menyn Hämta kan man hämta olika typer av information från telefonen. På motsvarande sätt kan man lägga till kontakter m m under menyn Skapa.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 23 november 2008 i Dator

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
