RSS

Kan någon skriva program med öppen källkod åt mig?

17 Nov

Hur bär programmerarna sig åt? Att skapa nya datorprogram verkar så svårt. Det där med programmering är något som min hjärna inte tycks förstå. Vid ett par tillfällen har jag försökt lära mig Javascript och PHP, men fått ge upp. Men om jag nu har en idé på ett program som jag skulle vilja utveckla, hur gör jag då? Och om jag skulle vilja att projektet blev öppen källkod?

Jag vet att hemmet för fri och öppen källkod finns på SourceForge. Men där hittar man bara projekt som reda är igång. Hur startar man ett nytt? Och fram för allt: om man inte själv är kunnig i programmering? Vart vänder man sig som tilltänkt slutanvändare för att få igång det där projektet man skulle ha användning för?

Här är några uppslag som på olika sätt är relaterade till mina arbetsuppgifter på jobbet. Program som jag skulle ha nytta av. Jag har inga mer konkreta detaljer. Det får jag väl skissa på om det dyker upp någon hågad programmerare.

  • Skapa och ändra arbetsschema.
  • Skapa dokumentationer med bilder och texter. Jag vill slippa allt det som är överflödigt i stora ordbehandlare och bildbehandlingsprogram, för att istället ha fokus på det som enkelt och snabbt behöver göras.
  • Enkel och grundläggande redigering av film för Linux. Här med betoning på enkel. Cinelerra och Kino lämnar mycket att önska när det gäller vänlighet mot nybörjare och det ska bara vara gundläggande funktioner. Jag inser att det här är ett stort och svårt projekt.
  • Enkelt överföra film från DV-kamera till dator på Linux. Jag hade problem med det när jag testade den DV-kamera vi har på jobbet.
  • Planering av aktiviteter som har med dagis och/eller skola att göra.
  • Skapa en årsplan. Enkelt sätt att skapa ett Ganttschema och omforma det till en bra översikt. Det ska alltså inte vara någon projekthantering.
 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 17 november 2008 i Dator

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
