RSS

Hur uppgradera Ubuntu?

03 Nov

Linuxdistributionen Ubuntu har nu kommit i en ny version, 8.10 Intrepid Ibex. Det var många som laddade ner och installerade redan första dagen. Själv sitter jag här med min ”gamla” Ubuntu 8.04 och funderar hur jag ska göra: uppgradera eller göra en helt ny installation. Liksom med det mesta här i livet, så finns det för och nackdelar med båda alternativen.

Uppgradera

En fiffig sak är att du kan ställa in Ubuntu så att det upplyser dig om att det finns en ny version att ladda ner. Du behöver alltså inte ha koll på när den nya versionen kommer. Men det här måste vara aktiverat och för att göra det gör du så här.

  1. System -> Administration -> Programvarukällor.
  2. Gå till fliken Uppdateringar.
  3. Här kollar du efter ”Uppgradering av utgåva”. Ställ in den så att den visar ”Vanliga utgåvor”.
  4. När så den nya versionen kommer får du ett meddelande och det är bara att klicka på en knapp, så uppgraderas ditt operativsystem.

Men vad finns det så som talar för en uppgradering?

  • Det är enklare (vanligen), eftersom allt är på plats redan.
  • Alla gamla inställningar brukar finnas kvar.
  • Man kan skryta med att man inte har installera om på många år.
  • Alla installerade program finns kvar, så du slipper göra om allt det arbetet.
  • Man slipper rensa och röja, utan kan ha kvar allt man samlat på sig.

Vad kan man då hitta för nackdelar?

  • Det kan bli stora problem om det inte fungerar.
  • Nya funktioner i olika program kanske inte fungerar som de ska, eftersom de gamla inställningarna finns kvar.
  • Nya versioner av program kan ha fått dramatiska förändringar, t ex i konfigurationsfiler som gör att det inte går att köra dem.

Nyinstallation

Det här alternativet är som när du installerade Ubuntu första gången. Du laddar ner installations-CD:n och gör din installation.
Kan det verkligen finnas något positivt med det?

  • Man får ett nytt och fräscht system.
  • Man får alla de nya inställningarna för de olika programmen.
  • Det blir en chans att partitionera om när man inte är nöjd.
  • Det blir ett tillfälla att rensa, att flyttstäda och få bort en mängd med skräp som bara ligger där.

Och emot då?

  • Alla gamla inställningar, som man mödosamt har gjort under under en lång tid, försvinner och man får göra om dem
  • Du måste ägna dig åt att göra backup på alla dina viktiga filer, vilket kan vara nog så tidskrävande.

Hur ska jag göra?

Alla tidigare gånger har jag gjort en helt ny installation. Jag tog backup på alla mina filer och lade dom på CD-skivor. Nu, med en DVD-brännare, skulle jag kunna lägga filerna på en DVD-skiva istället. Eller varför inte använda min nätverkslagringsenhet?

Det där med alla inställningar då? Jo, lite av charmen med med Linux för mig, är just det där lilla meckandet. Så för mig kanske det inte är en så stor sak att återställa det jag har gjort. Eller strunta i det och göra något nytt.

Hur som helst, så väntar jag till det har kommit en liten uppdatering av den senaste versionen innan jag ger mig i kast med jobbet att få in Ubuntu 8.10 på min bärbara.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 03 november 2008 i Dator

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
