RSS

Blockera reklam och annat elände på internet

20 Nov

Sedan jag började använda tillägget Adblock Plus i Firefox, har mitt surfande varit mycket behagligt. Jag har nästan glömt bort vilket otrolig plåga det kan vara med all reklam som översvämmar vissa webbsidor. På idg.se ser man det här ur annonsörens och webbplatsens perspektiv.

Om en webbplats måste ha stora intäkter finns väl bara två alternativ: besökaren betalar eller annonser. Det ena stänger folk ute och drar ner på antalet besökare, det andra släpper in folk som blir irriterade och frustrerade av all reklam. En tredje väg är att man smyger in reklamen i sidans innehåll, vilket gör det svårare för oss läsare att skilja de båda åt. Var går gränsen mellan reklam och journalistik?

Men det är inte bara Aftonbladet och Expressen som får in pengar via reklam. Även utvecklare av öppen och fri källkod kan göra det. Så blockar man reklam gör man det på dessa sidor också, vilket gör att de inte får de intäkter de behöver. Så det gäller att välja vilka man vill umgås med.

Frågan är hur webbplatserna på sikt ska göra besökarna för att både locka besökare och få intäkter? För de kan inte fortsätta att överösa oss med reklam som de gör nu. Den bara gör besöket på webbsidorna jobbiga.

Jobbigt med reklam

Sidorna blir i sig tunga att ladda. Sidorna bli tunga också för att reklamen kommer från tredjepartssidor. Och är det då strul att ladda från den sidan, kan det stå och tugga en stund.

Under senare år har också flashanimationerna dykt upp. De kan ju vara häftiga i början, men blir bara jobbiga och slukar datorkraft. Det här gör vissa sidor helt oläsliga. Flashbilder kan också utgöra en potentiel säkerhetsrisk.

Lite reklam är väl OK, kan man tycka. Men det är inte lite reklam vi får. Och det påverkar surfandet. Vem kan läsa t ex Aftonbladets sidor utan att ha gallrat i reklmanträsket först?

De flesta har säkert ingen aning om att man kan bli av med allt det här. De surfar på och tänker inte att det finns alternativ. Och det är kanske tur för annonsörerna och deras kunder.

Botemedel i Firefox

Jag har tidigare skrivit om det här men då ur ett säkerhetsperspektiv. Där kan du se hur du gör för att installera de tillägg jag tar upp här.

Själv har jag flera lager som skyddar mitt surfande. I botten ligger NoScript som gör att inga skript körs alls. Jag bestämmer själv vilka sidor som ska få köra sina skript, samt om någon annan webbplats som har skript på sidan ska få köra sina. Jag anpassar mig alltså och där jag känner mig säker och är säker på att jag vill ha innehållet, där är jag tillåtande.

För att slippa reklam kör jag sedan Adblock Plus. På det här sättet slipper jag många bilder. Även här kan jag bestämma om jag vill se bilder eller inte. Men när man har installerat Adblock Plus får man välja vilken mellan olika listor där det finns ökänd reklam, vilken man då slipper automatiskt. Vill man sedan få bort annat, kan man enkelt lägga till en regel för det.

När det gäller flash använder jag Flashblock för att kontrollera dessa. Så även om jag tillåter skript för sidan, behöver jag inte godkänna flash. Det här går att ställa in så att jag tillåter de sidor jag själv vill.

Om det finns några liknande tillägg till Internet Explorer, vet jag inte. Jag har inte kollat in den närmare på 5 år. Jag tillhör de 25% som numera använder Firefox.

Uppdatering 101003
Använder du Internet Explorer och inte hittar några tillägg som blockerar reklam? Undrar du om du kan ha flera webbläsare? Kanske Firefox? Då kan du läsa mitt inlägg Vad är en webbläsare

Tillägg till brevlådan

Dessutom har det inte funkat för mig att slippa reklam i brevlådan heller, trots att vi sagt till. Det var nu några år sedan. Den som delade ut reklamen fortsatte med det ändå. Men på internet har jag kontrollen.

Finns det ingen brevlåda som kan hindra reklamutdelaren från att stoppa ner den i min låda? Det kanske vore något för en uppfinnare. Jag tror det skulle vara en given succé hos många.

 
Lämna en kommentar

Skrivet av på 20 november 2009 i Dator, Firefox, Internet

 

Etiketter: , , , , , ,

Kommentera

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

